Klagevejledning – Kommunal tandpleje
Hvis du ikke er tilfreds med den behandling, du har modtaget i den kommunale tandpleje, opfordrer vi til, at du i første omgang kontakter og drøfter dine klagepunkter med overtandlægen i kommunen.
Ved modtagelse af klager skelnes mellem
- klager over den sundhedsfaglige virksomhed, idet der for sådanne klager er en formel klageadgang
- klager over den faktiske forvaltningsvirksomhed (den måde arbejdet i tandplejen udføres på).
Klager over sundhedsfaglig virksomhed
Styrelsen for Patientklager behandler klager over autoriserede sundhedspersoner.
Styrelsen for Patientklager tager stilling til, om der er grund til at kritisere den sundhedsfaglige behandling, der er udført af for eksempel tandlæger og tandplejere, samt om der er handlet i strid med sundhedsloven. Der kan også klages over et behandlingsforløb. Du skal være opmærksom på, at Styrelsen for Patientklager ikke tager stilling til økonomiske forhold, men alene til, om tandlægen/tandplejeren har handlet på korrekt vis i forhold til fagets normer for god behandling. På borger.dk kan du hente et klageskema.
Styrelsen for Patientklager behandler også klager over afgørelser vedrørende omsorgstandpleje og specialtandpleje.
Læs mere på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside
Klager over den faktiske forvaltningsvirksomhed (den måde arbejdet i tandplejen udføres på)
Klager over den måde arbejdet i tandplejen udføres på (f. eks. ventetider i klinikken eller personalets optræden), skal som udgangspunkt rettes til kommunens overtandlæge.
Klager over de faktiske forhold ved tandplejen kan ikke føre til en formel afgørelse, men din klage vil altid blive behandlet, og du vil få et svar på din klage.
Erstatning for behandlingsskader i tandplejen
Fra 1. juli 2024 har Patienterstatningen overtaget behandlingen af erstatningssager på tandområdet. Det betyder, at det fremover er Patienterstatningen, der afgør, om du har ret til erstatning, hvis du får en skade hos en tandlæge, tandplejer eller tandtekniker.
På Patienterstatningens hjemmeside findes nærmere information om reglerne for erstatning af en patientskade. Her kan du finde information om hvornår du kan få erstatning, hvad du kan få erstattet, hvordan du søger erstatning og om sagsbehandlingen.
Gå til patienterstatningens hjemmeside
Yderligere oplysninger
Du er velkommen til at kontakte kommunens overtandlæge, hvis du
- har spørgsmål til denne klagevejledning
- ønsker at drøfte en konkret klage
- ønsker hjælp til at klage til Styrelsen for Patientsikkerhed eller anmelde en skade til Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning.